Anja Križnik Tomažin: Barve uspešne komunikacije

Učinkovita komunikacija in odnosi sta izziva, s katerima se vsakodnevno soočamo v vseh vlogah življenja. Gre za veščino, ki jo je možno razviti in izpopolniti. Anja Križnik Tomažin, strokovnjakinja na področju komunikacij, skozi program Young Leaders Academy predstavlja orodje SDI, ki temelji na teoriji zavedanja odnosov in lahko bistveno pripomore k izboljšanju komunikacije in osebnostni rasti. 

Povsod, kjer so ljudje, so odnosi. Ob tem lahko hitro ugotovimo, da z osebo na drugi strani ne govorimo vedno istega jezika, drugačni načini razumevanja, komuniciranja in dojemanja pa nas pogosto iztirijo, komunikacija pa je tako manj uspešna. 

Da bi bila komunikacija učinkovita, se moramo začeti zavedati svoje osebnosti in načina delovanja ter razumeti, da ljudje rešujemo naloge ali dosegamo cilje na različne načine. Sprejemanje in spoštovanje tega sta pomembna koraka k izboljšanju dinamike odnosov.   

Ljudje smo kot ledena gora – del, ki gleda iz morja, predstavlja naša vedenja, ki jih opazujemo in se po njih tudi ocenjujemo. Vendar pa na to ne gledamo vedno iz istih zornih kotov; isto vedenje lahko nekdo sprejema, drugi pa se z njim ne strinja in želi stvari narediti povsem drugače. 

Orodje SDI (Strength Deployment Inventory) nam pomaga videti osebo pod gladino. Pravi namreč, da se v jedru ledene gore, v naši osebnosti, skriva sistem vrednot, ki nas motivira. Ta sistem vrednot se skozi življenje ne spreminja, vpliva na naše vedenje ter oblikuje zorni kot, s katerega večino časa gledamo na situacije, ljudi, vedenja, odločitve ali naloge. 

Po SDI ima vsak tri ključne motivacije – usmerjenost v ljudi (modra barva), v cilje (rdeča barva) in v proces (zelena barva), ki so pri različnih posameznikih različno intenzivno izražene in tako z medsebojnimi kombinacijami barv tvorijo sedem sistemov vrednot. 

Pri tem ni nobena barva boljša ali slabša, ampak so vse potrebne in vse lahko dosežejo cilj, vendar na različne načine. Vsaka barva ima namreč svoje prednosti, pa tudi vedenja, s katerimi lahko pretirava in postanejo moteča.

Razumevanje delovanja druge barve je kot potovanje v tujo deželo – bolj ko se pozanimamo o običajih, navadah, jeziku ali kulturi, lažje najdemo povezavo, razumevanje in sprejetje. Vsak vstop v drugo pisarno ali drug osebni prostor je lahko vstop v deželo druge barve. 

Če je osnovna motivacija v nas in se ne spreminja, pa so naša zunanja vedenja tista, ki jih lahko prilagajamo situacijam. Ko si ‘sposojamo’ vrline drugih barv, je pomembno, da izberemo tisto vrlino, ki nam omogoča izboljšanje odnosov in doseganje pozitivnega izida.

Vedenja drugih ne moremo spreminjati. Kar lahko prilagajamo je naše razumevanje teh vedenj in odziv nanje. Svojo učinkovitost lahko izboljšamo s komunikacijsko preobrazbo, kjer prilagodimo uporabo svojih vrlin ali pa spremenimo svoje dojemanje tega kar vidim ali slišimo. 

Prijavi se na naše novice in ostani obveščen

    S prijavo se strinjam s politiko varovanja podatkov in podajam soglasje, da CPOEF do preklica hrani in obdeluje moje osebne podatke za obveščanje o aktualnih izobraževalnih programih, konferencah in dogodkih preko elektronske pošte. Preklic soglasja je možno opraviti s poslanim sporočilom na elektronski naslov cpoef@ef.uni-lj.si.